ZOEK SNEL HET JUISTE SCHADEBEDRIJF IN JE EIGEN PROVINCIE!

Kleine autoschade: verzekeringswerk of niet?
Bij flinke autoschade komen plaatwerkers en spuiters in actie. De rekening is gepeperd, een keuze is er eigenlijk niet. Maar heeft uw auto kleinere deuken en butsen? Laat hem dan ‘restylen’. Het kan enorm in de kosten schelen en het resultaat is vaak verbluffend goed.
Kleine autoschade, grote besparing
Bij het woord autoschade dringt zich al snel het beeld op van een flink verkreukelde auto. Bijna per definitie verzekeringswerk. Gelukkig doet zich dat niet zo gek vaak voor, terwijl er volgens branchevereniging Focwa toch ruim 700 duizend keer per jaar bij een schadeherstelbedrijf wordt aangeklopt.
Het gaat veelal over blikschade, krassen en ander relatief klein ongerief: parkeerdeukjes, vandalisme en met name putjes in de auto door de openzwaaiende deur van de buurman. In plaatwerkerskringen spreekt men van ‘Ikea-deukjes’, een knipoog naar het gekrioel op het parkeerdek van de interieurgigant. Dan gaat het om butsen door onhandig manoeuvreren, schampschade op de hoek van de auto (een plotseling ‘overstekende’ betonnen paal) en putjes en krassen door ongeleide projectielen in de vorm van afgeladen karren vol Billy-boekenkasten.
Verzekeringswerk of niet?
Het gemiddelde landelijke schadebedrag ligt verrassend laag: rond de € 1.250,-. Met wat geluk weet je wie de schade heeft aangericht, maar veelal is het gissen naar de dader. Vaak is het ook maar de vraag of je er wel verzekeringswerk van moet maken. Al was het maar vanwege de no claim-korting.
Bij taxatie gaat een schadebedrijf ervan uit dat de auto in originele staat wordt teruggebracht. Dat is de kostbaarste oplossing. Vaak is het echter ook mogelijk een slimme reparatie uit te laten voeren.
Uitdeuken en masseren
Bij een tikje tegen de bumper of een deuk in deur of spatscherm, kan een vakman vervelende schade uit het plaatwerk duwen en masseren. Uitdeuken zonder spuiten, heet dat in de schadebranche. Niet zelden kost het de helft of zelfs veel minder dan een klassieke reparatie.
Sommige autobedrijven organiseren zelfs jaarlijks een deukjesdag – serieus! – voor klanten waarop zo’n putje of deukje voor pakweg € 35,- kan worden weggewerkt. Zolang er maar niet hoeft te worden gespoten. Vanzelfsprekend is het specialistenwerk. De uitdeukexperts worden ook door de autobedrijven zelf ingehuurd om hun occasions te restylen.
Op pad met Auto-Care
De Zaak gaat een middagje op pad met Arjen van der Hoeven, een van de elf vakmensen van Auto-Care. Hij rolt een imposante gereedschapskist van zeker twee meter de werkplaats van een schadebedrijf binnen. Die blijkt geheel gevuld met bizar ogende duw- en trekwerktuigen, bedoeld om van binnenuit tot in de verste hoekjes van het plaatwerk te kunnen komen.
Het werkt allemaal verbluffend goed. In no time zien we een gemene deuk langs de rand van een Opel-portier verdwijnen. Op zo’n plek was dat vroeger onbegonnen werk, vertelt Van der Hoeven. “Dankzij allerlei nieuwe gereedschappen is steeds meer mogelijk.”
Daarna masseert de specialist een hele serie putjes uit de motorkap en het dak van een BMW. Van der Hoeven: “We noemen het voor het gemak maar hagelschade, omdat dat de laatste jaren steeds vaker voorkomt. Maar in dit geval schat ik dat de auto in het bos heeft gestaan.”
Lease-auto opfrissen
Steeds vaker wordt Van der Hoeven ook gevraagd om een auto vlak voor het eind van de leasetermijn op te frissen. Behoorlijk slim, vindt hij: “Als wij de auto professioneel poetsen en kleine krasjes en beschadigingen wegwerken, kost dat weliswaar een paar honderd euro, maar je voorkomt dat de leasemaatschappij met een naheffing komt die zomaar drie, vier keer zo hoog ligt. Het betaalt zich trouwens ook flink terug wanneer je een auto gaat verkopen.”
Ook reparaties aan het auto-interieur zijn in dat verband een aanrader. Vlekken, hondenharen, gaatjes in bekleding en dashboard of nare geurtjes kunnen veelal voor een relatief klein bedrag worden gerepareerd en verhogen de waarde van de auto flink.
Spotrepair: plaatselijk spuitwerk
Terug naar het plaatwerk. Een andere mogelijkheid is ‘spotrepair’, ofwel slim repareren met zeer plaatselijk spuitwerk. Er zijn specialisten die dat zelfs op locatie doen, bijvoorbeeld in een stofvrije garage van een bedrijf, maar het resultaat is niet altijd even perfect.
Martijn de Vries van autopoets- en reconditioningspecialist Pole-Position: “We werken vrijwel altijd in onze eigen spuiterij en halen auto’s daarom met een trailer op. Toch kan een spotrepair flink in de kosten schelen. Voor het bekende schaafplekje op een bumperhoekje haalt een schadebedrijf er meestal de bumper af en spuit hem helemaal. Op zich de beste aanpak voor een optimaal resultaat, maar niet zelden kun je hem ook laten zitten om alleen dat beschadigde hoekje – ook onzichtbaar – te herstellen. Het verschil tussen een rekening van minstens driehonderd euro of, pakweg, honderdvijfendertig.”
Toch zijn er grenzen, erkent ook De Vries: “Als een kleine lakschade op een ongelukkige plek zit, moet je het spuiten wat groter aanpakken om geen kleurverschil te zien. Maar dan nóg scheelt het flink als je niet alles demonteert.”
Mijnenveld op de parkeerplaats
Honderdduizenden keren per jaar loopt een auto lichte schade op wanneer de bestuurder of een medeweggebruiker inparkeert, een uitrit indraait of achteruit rijdt. Of keert of van baan verwisselt. Het is een verzekeringstechnisch mijnenveld, want bij zo’n zogenaamde ‘bijzondere manoeuvre’ moet je het overige verkeer vrije doorgang verlenen. Een kort moment van onoplettendheid kan kostbaar zijn, want je bent al gauw aansprakelijk voor de schade.
Wees vooral alert op parkeerplaatsen wanneer u achter het stuur zit. Indien zelfs maar vaaglijk het idee bestaat dat u ook aan een bijzondere manoeuvre bezig was (omdat de auto bijvoorbeeld een stukje uit het parkeervak steekt) verdeelt de verzekering de aansprakelijkheid 50/50. Zelfs al rijdt de andere auto achteruit tegen u aan terwijl u daar stilstaat. Uit de praktijk melden leden bovendien dat ze geen halve, maar een volledige stap terug gingen in hun no claim-trede. En de andere partij ook. U voelt: misschien toch maar liever onderling regelen?